עקב השאלות הרבות שעולות בקרב יזמים מתחילים בנושא של עוסק מורשה, החלטנו לכתוב מאמר זה, המסביר על כל הנושא מא' ועד ת', החל ממהו עוסק מורשה ועד לצורת התנהלות אפקטיבית.
מהו עוסק מורשה?
לפני שנדבר על הצורה בה כדאי לנהל את הניירת וכל הדברים הקשורים לעוסק מורשה, חשוב להבין על מה מדובר. עוסק מורשה, הוא רישום תיק במס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי המכריז על כך שהנכם בעלי עסק עצמאי. כמו שהנכם רואים, בסך הכל מדובר על סטטוס שלכם ברשויות המס.
מי יכול לפתוח עוסק מורשה?
אם גובה ההכנסות שהנכם צפויים לקבל מדי שנה עולה על סכום של 98 אלף ו707 ש"ח, נכון לשנת 2017, אתם צריכים להירשם כעוסק מורשה ברשויות המס. עם זאת, ישנם מקצועות יוצאי דופן שבמידה והנכם עובדים באחד ממקצועות אלו, עליכם להירשם כעוסק מורשה גם אם המחזור השנתי שלכם צפוי להיות נמוך מ98,707 ש"ח:
הנדסאי, עורך דין, טכנאי, מתורגמן, מהנדס, רואה חשבון, שמאי ועוד. את הרשימה המלאה של המקצועות שחייבים להירשם כעוסק מורשה גם אם גובה ההכנסות שלהם הוא מתחת לסכום המצוין מעלה, ניתן להוריד באתר הרשמי של מס הכנסה.
כיצד לפתוח עוסק מורשה?
את הפעולה של הרישום ניתן לבצע באופן עצמאי או להיעזר ברואה חשבון. על מנת לבצע את הרישום לבד, עליכם לגשת למע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי עם המסמכים הרלוונטיים (את הרשימה של המסמכים הדרושים ניתן למצוא באתר הרשמי של רשויות המס) ולהכריז על עצמכם כעצמאיים.
במידה ואינכם רוצים להתעסק בביורוקרטיה באופן עצמאי, תמיד ניתן להיעזר ברואה חשבון וכך לחסוך כאב ראש ולפנות זמן לפיתוח העסק.
לאחר פתיחת העסק באופן רשמי, תצטרכו להתנהל באופן קבוע אל מול רשויות המס – גם כאן הבחירה בידיכם, תוכלו להעביר את כל המסמכים והחשבוניות באופן עצמאי או לעבוד אל מול איש מקצוע. בהצלחה!